onsdag den 1. december 2010

Tredimensionel julestjerne (luftig version)


For mig er flettede julestjerner en nødvendig del af juleforberedelserne. De klassiske julestjerner fletter næsten sig selv, og jeg surfede derfor rundt på nettet for at finde nye udfordringer. Der faldt jeg over denne krans og hold da op, hvor kan man flette mange stjerner sammen. Jeg har søgt inspiration til nye måder at flette stjerner på, og jeg faldt over denne krans her.


Det inspirerede mig til at flette en kugle af seks halve stjerner - jeg har forsøgt på bedste vis, men jeg er langt fra sikker på, at jeg har den perfekte teknik til det. Du kan se, hvordan jeg har gjort nedenfor.

Fremgangsmåde
Jeg startede med at flette seks halve stjerner på samme måde som jeg ville gøre, når jeg fletter en klassisk julestjerne. Hvis du er i tvivl om fremgangsmåden, viser jeg hvordan man gør her.

Her kan du se de seks halve stjerner - klar til at blive "flettet" sammen eller monteret. Her er det vigtigt, at alle seks stjerner er flettet samme vej, hvilket du vil se på billede 3 og 4, hvor vi har klippet fire af strimlerne af og sætter flere stjerner sammen.








Bagsiden skal ikke flettes, og jeg løste problemet med løse ender ved at sætte et stykke tape på og klippe dem af. Det er dog vigtigt ikke at blokere den passage, som normalt bruges til at stikke strimlen gennem for at lave de opretstående takker på stjernen, da det er på den måde de de flettes sammen - ved anvendelse af passagen fra den anden ende!





Jeg har sat et stykke tape på, der fanger alle fire strimler og klipper af, så de ikke er i vejen.












Nu er der mere overblik over strimlerne, og du skulle gerne have seks stjerner, hvor strimlerne allesammen kommer ud af samme spids (enten højre eller venstre). Nu kan du sætte to stjerner sammen ved at tage den enes strimmel og føre ind gennem den tomme passage i spidsen på den anden.

Her kan du se det fra forsiden.





Her kan du se det fra bagsiden. Du skal kun føre den ene strimmel fra stjerne 1 til 2, da sammenføjningen faktisk er "hjørnet" i den terning som de seks stjerner udgør. Du skal derfor sætte tre stjerner sammen på den måde ved at forbinde stjerne 1 til 2, 2 til 3 og 3 til 1.







Det kan godt se ret forvirrende ud undervejs...












... men når du har samlet tre stjerner og trukket strimlerne til, så de tre stjernes spidser rører hinanden to og to, så har du et fint hjørne, og du kan gå videre med et af de andre. Her har du allerede to af de tre stjerner, du skal bruge til at skabe det og du kan tilføje stjerne 4 til terningen. Hver stjerne skal naturligvis hæfte til fire andre og der skal være otte hjørner i alt.
Her har jeg prøvet at tage den i en lidt anden vinkel - måske er det lettere at se den trekant sammenføjningen udgør.
Den færdige stjerne ser således ud! Den er et flot alternativ til den klassiske stjerne og vil pynte på ethvert juletræ.
Man kan selv vælge om man vil klippe strimlerne af løbende eller i stedet lade dem sidde inden i kuglen. Det første giver en luftig kugle, der er sat sammen af seks halve stjerner. Det sidste giver mere en fornemmelse af en samlet helhed (næsten som en julekugle til juletræet). Hver har de sin charme. Den sidste vejer betragteligt mere end den første.



5 kommentarer:

  1. Hej
    Er der mon landet en pakke hos dig til den kreative pakkekalender? Jeg frygter lidt at der er sne-forsinkelser:( Sendte den i mandags:)
    Kh Rikke

    SvarSlet
  2. Flot! Jeg er også begyndt at bruge gavebånd - men hvordan får du det rettet ud - det krøller jo!

    SvarSlet
  3. Hej Kirsten,
    Som du kan se på det første billede, så krøller det også for mig, men efterhånden som jeg fletter, lægger jeg det selv fladt. Når man sætter de halve stjerner kan man faktisk vælge at udnytte, at det overskydende bånd krøller ved at lade det blive i midten af kuglen og fylde.
    Jeg fletter efterhånden kun i gavebånd - håber du med tiden vænner dig til at det krøller lidt:-)
    Mvh Anne-Mete

    SvarSlet
  4. Jeg kan foreslå at stryge strimlerne en lille smule inden I fletter, det gør jeg når jeg bruger gave bånd til stjerner og kurve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tommi,
      Tak for tippet. Det vil jeg prøve, når sæsonen for julestjerne-fletterier sætter ind igen.
      Mvh Anne-Mette

      Slet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...