fredag den 21. september 2012

DIY: Foldet kuvert

Jeg er kommet i tanke om endnu en af mine gode gamle klassikere, som jeg gerne vil dele her på bloggen. Som barn havde jeg et hav af penneveninder rundt i Danmark. Det var fantastisk at sende og modtage breve med små hverdagshistorier og tanker fra jævnaldrende piger. Det var som regel piger jeg havde mødt på ferier, som jeg valgte at holde kontakten med efterfølgende via brev. I dag lyder det temmelig oldschool og er for længst erstattet med facebook og sms.



Men det var nu ret hyggeligt. Og det var faktisk en af mine penneveninder, der introducerede mig til denne foldede kuvert. Hvor har jeg foldet den mange gange siden.

Se hvordan du kan folde dem selv.




 Tag et stykke almindeligt A4-papir.

Fold papiret på midten.

Åbn op igen.

Fold to hjørner ind til midten, så kanten af papiret flugter med det første fold.

De to flapper skal flugte hinanden. De to fold udgør siderne af kuverten.

Drej papiret en kvart omgang og fold.

 Igen er det vigtigt, at foldet er lige, så hjørnerne bliver 90 grader.


Drej kuverten 180 grader og fold igen, så kuverten lukker sig.

Jeg folder altid, så der stikker en lille trekant papir ovenud. Her holder jeg det lidt skævt, så man kan se, at kanten til venstre flugter op til hjørnet af kuverten.

Vend kuverten om og fold trekanten ned på forsiden.

Så er kuverten færdig. Sæt snippen fast med et lille klistermærke eller masking tape og så en kuverten klar til afsendelse.

Fri leg med tapen...

Skal brevet sendes med posten, kan du nok med fordel spejlvende min vejledning, så der er plads til frimærker og modtagerens adresse.




19 kommentarer:

  1. Sikke da en fin og god idé...skal nok lige kigge på den endnu engang, inden jeg harhelt styr på den ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Spørg endelig hvis der er noget, der er uklart i min vejledning:-) Og god fornøjelse med folderiet.

      Slet
  2. Ih, dem har jeg også foldet mange af! Sad ofte sammen med min moster og foldede netop disse kuverter ud af hel-sides billeder fra ugeblade. De blev så brugt til at sende breve til pennevennerne - helt rigtigt, totalt old-school (men også 20 år siden ;)).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - sjovt med en slags "fællesminder". Og ja det er vel også små 20 år siden jeg foldede mine første kuverter:-)

      Slet
  3. Anne Mette hvordan laver du det så man kan klikke på LÆS MERE, og billederne med beskrivelsen så åbner sig ??

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heldigvis ganske let:-) Når du skriver et nyt indlæg i blogger, kan du se et ikon i bjælken over skrivefeltet. Ikonet ligner et stykke papir, der er revet over på midten (når du fører musen henover står det "indsæt jump break"). Den trykker du på, der hvor du gerne vil have indlægget til at dele sig. Funktionaliteten gør automatisk, at der står læs mere med link.

      Jeg bruger det mest, når jeg har lavet et langt indlæg som eksempelvis en DIY. Du kan ikke se om det virker før du har publiceret indlægget.

      God fornøjelse med det:-)

      Slet
    2. Tusind tak for hjælpen, det skal prøves.

      Mona

      Slet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...