lørdag den 1. december 2012

1. dec - DIY gavemærker

Gavemærkerne fra forleden er lette at lave og her kommer en lille vejledning til, hvordan jeg har lavet dem. Det er et rigtig godt reste-projekt. Jeg har selv brugt rester af to matchende farver gavepapir - det ene med mønster - og så selvfølgelig en lamineringsmaskine. Men det kan man jo selv bestemme.



Jeg har brugt gavemærkerne til min søsters pakkekalender, som du kan se til slut i indlægget. Her er først en vejledning til, hvordan jeg har lavet dem.


Skær det mønstrede papir i strimler på 1 cm bredde. Sæt derefter et mærke for hver cm i begge sider af strimlen (på bagsiden), og skær trekanter og firkanter ud ved hjælp af lineal og skalpel.


Jeg har skåret 10 trekanter og 1 firkant til hvert kort. Her ligger de i sirlige bunker og venter på det videre arbejde.


Alle trekanter og firkanter skal nu have dobbeltklæbende tape på. I virkeligheden ville jeg hellere have limet dem på med limstiften, så jeg slap for fylden fra tapen, men det kunne jeg ikke rigtig styre. Du kan jo give det et forsøg, hvis du tør.


Så til det sjove - Nu skal trekanter og firkanter sættes på baggrundspapiret som formes som en stjerne. Jeg starter som regel med firkanten og sætter så de to spidser på, der støder direkte op til. Afstanden mellem delene er 1-2 mm, og jeg har bygget stjernerne op i fri hånd, så nogle af dem er selvfølgelig blevet lidt skæve.



Bygge bygge bygge. Her er to færdige stjerner. Til højre har jeg fyldt den helt ud med firkanter, men i virkeligheden kan jeg bedre lide, når man kan se lidt mere af baggrundspapiret i midten.


Der er mange måder at bygge på. Her er forskellige variationer. Du kan selv komponere videre.


Så er det tid til at skære stjernerne ud. Det gør jeg også i frihånd, så der er ca. 1-2 mm luft til trekanterne.


Til slut har jeg lamineret dem og klippet dem ud efter en skabelon (cirkel med diameter på 6,5 cm). Efter dette sidste billede er taget, har jeg lavet hul til en snor med en hultang.

Næste gang tror jeg, at jeg vil prøve at lave trekanterne med masking tape...

Har du mod på flere gavemærker eller til- og frakort, kan du se mine tidligere indlæg om dem her
Til- og frakort med foldede juletræer - og version 2 her
Hurtige til- og frakort
Til- og frakort med hulmønster
Til- og frakort i ler

Her er gavemærkerne i aktion på nogle af min søsters pakkegaver.









3 kommentarer:

  1. Hvor er de bare fine, tak for at du vil dele med os andre.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og det var så lidt. Håber du vil kunne lide nogle af de andre ting, jeg har planlagt for de næste 23 dage:-)

      Slet
  2. Nøj som de da er fine. Tak for vejledningen.

    SvarSlet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...